Catatan perjalanan di Tanah Suci Mekah

UMRAH: MENCARI REDHA ILAHI-Sebuah catatan mengenai pengalaman saya dan isteri serta dua orang puteri ke Madinah dan Tanah Suci Mekah. Segala catatan di sini hanya sebagai kenangan saya dan semoga menjadi semangat dan motivasi kalian yang membacanya untuk ke sana samada menunaikan Haji atau Umrah.

Jika anda mempunyai saudara mara/handai taulan yang pernah sudah pasti pernah mendengar dari mulut mereka pengalaman yang hampir sama. Justeru saya catatkan untuk perkongsian bersama.

Segala yang baik itu dari Allah, manakala yang kurang menarik itu atas kesilapan saya.


Siri ini belum tamat. Penulis akan menambah kandungannya dari semasa ke semasa.

Penulis: Raai Osman
Penyunting: Nur Atiqah Abd Raai

Isnin, 13 Jun 2016

Pusat informasi Madinah



Gambaran dari luar
Pusat Informasi Madinah yang terletak disebelah kanan arah qiblat Masjid Nabawi menarik untuk dilawati jika jemaah haji atau umrah berada di sana. Di pusat ini terdapat maklumat perkembangan Islam sejak Rasulullah mengembangkannya. Maklumat grafik mengenai perang Badar, perang Uhud dan peta perjalanan Hijrah Rasululah terdapat di sini. Sekiranya membuat lawatan ke sini pasti kita akan teruja dan bersyukur dengan pengorbanan Rasulullah dan paras sahabat mengembangkan Islam.

Ustaz Wan NohWan Hamzah, Mutawif saya menerangkan
peta laluan hijrah Rasulullah. Beliau lulusan Universiti Madinah merupakan
menantu kepada Allahyarham  Dr. Uthman El-Muhammady 


Pada hemat saya, melihat susunan grafik yang lengkap dan melihat sendiri bentuk geagrafi antara Mekah ke Madinah maka terasa sangat betapa payahnya Rasulullah berhijrah. Mana tidaknya perjalanan darat dengan kenderaan moden mengambil masa 5-6 jam dari dua kita suci ini. Inikan pula dengan kenderaan berkuda atau unta ketika itu. Namun kita yang beriman yakin itulah kuasa Allah yang menentukan segala-galanya.

Di pusat ini terdapat juga grafik mengenai para sahabat Rasulullah yang telah dijamin masuk syurga oleh Baginda.

Sekiranya sudara/i berada di Madinah elok sangat melawat pusat ini yang terletak bersebelahan Masjid Nabawi selain melawat Perkuburan Baqi (Jannatul-Baqī').




Tiada ulasan:

Catat Ulasan